نمونه غرب - گرانترین فرش جهان

گرانترین فرش جهان


گرانترین فرش جهان

ثبت رکورد گران‌ترین و بزرگ ترین فرش‌های دنیا به نام ایران
  فرش ایرانی معروف به ویس کرمان که بیست برابر بیش از قیمت پیش بینی شده، به فروش رسید و فرش ایرانی مسجد شیخ زاید بن سلطان آل نهیان در امارات متحده عربی، رکورد گران‌ترین و بزرگ‌ترین فرش تاریخ جهان را به نام ایران ثبت کرده‌اند.
    فرش ایرانی سلطان قابوس با نقش گنبد شیخ لطف الله در عمان
    
     پس از عرضه دو فرش بزرگ ایرانی برای مسجد شیخ زاید در ابوظبی واقع در کشور امارات و فرش ایرانی مشهور به ویس کرمان که آوریل سال جاری در حراج کریستی لندن به 20 برابر قیمت پیش بینی شده به فروش رسید عنوان گران ترین و بزرگ ترین فرش های تاریخ جهان به نام ایران ثبت شده است که نام گران ترین فرش تاریخ جهان در کتاب گینس نیز ثبت شده است.
    
    به گفته کارشناسان کریستی کیفیت فرش ویس کرمان بازتابی است از استعداد شایان فرش بافان ایرانی در شهر تاریخی کرمان که از نظر فنی، این شهر را به عنوان با نفوذ ترین و موثر ترین و نیز ابتکاری ترین طراحان فرش جهان معرفی کرده است.
    
    بنا به همین گزارش فرش ویس کرمان صرف نظر از برخی تعمیرات در میانه این فرش، از نظر کیفیت و سلامت در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. به این ترتیب این فرش گران قیمت ترین فرش جهان است که رکورد فرش مشهور به «فرش مروارید بافت بارودا» متعلق به کشور هند را که مارس سال 2009 به عنوان گران قیمت ترین فرش جهان در حراجی سادربی در قطر به فروش رفته بود، پشت سر گذاشت. این فرش هندی به عنوان هدیه ای برای مسجد پیامبر در شهر مدینه در عربستان سعودی بافته شده بود، به سفارش یک مهاراجه هندی بافته شده بود که پیش ازاین که کار بافت آن به پایان برسد ، از دنیا رفت. درنتیجه این فرش به مسجد پیامبر اهدا نشده و در مجموعه خانوادگی این مهاراجه برای مدت 100 سال مانده و نگهداری شده بود.
    
    اما حتی پیش ازفرش مروارید بارودای هند، رکورد گران ترین فرش متعلق به فرش ابریشمی اصفهان متعلق به دهه 1600 میلادی بود که به قیمت 4.45 میلیون دلار در حراج کریستی نیویورک در سال 2008 به فروش رسیده بود. این فرش اصفهانی پیش ترنیز در سال 1990 توسط «دوریس داک» خریداری شده بود که آنرا به بنیاد رستاخیز نیوپورت اهدا کرده بود.
 
 
  اما فرش ابریشمی دیگری به قدمت 400 سال، متعلق به عصر صفوی از شهر اصفهان در حراج سادربی لندن در اکتبر سال 2009 به 2.7 میلیون پوند فروخته شده بود که از جمله گران ترین فرش های جهان محسوب می شود.
    
    در میان گران ترین فرش های جهان همچنین فرش ایرانی دیگری به نام فرش تبریز متعلق به قرن شانزدهم میلادی شهرت دارد که زمانی به خانواده روچلیدز تعلق داشت و به خاندان شیخ الثانی به قیمت 2.4 میلیون دلار اوایل سال 2008 فروخته شد. این فرش نیز 140 هزار دلار بیش از قیمت براورد شده توسط متخصصان در بازار جهانی فرش به فروش رسید.
    
     ایران رکورد دار بزرگترین فرش دست باف جهان
    درحال حاضر فرش ایرانی موجود در مسجد بزرگ شیخ زاید در ابوظبی واقع در کشور امارات متحده عربی ، با ابعاد 132 متر طول، 42 تا 48 متر عرض و 2 میلیارد و 300 میلیون گره، بزرگترین فرش دستباف جهان است که به دست فرشبافان نیشابوری بافته شده و از سوی نشنال جئوگرافی نیز به عنوان بزرگ ترین فرش جهان برای پرستش و عبادت شهرت گرفته است.
    
    این فرش عظیم که در 3 کارگاه قالیبافی مجهز به بزرگترین دارهای فرش جهان انجام گرفته، 38 تن الیاف از مرغوب ترین پشم سیرجانی و نیوزلندی استفاده شده و 1200 قالیباف زن نیشابوری در 2 شیفت کاری 8 ساعته و طی سه میلیون نفر ساعت کار در مدت 18 ماه، کار بافت آن را بر عهده داشته اند.
    
    در طراحی این فرش که کار نصب آن در سال 2007 به پایان رسید، ازنقش های اصیل فرش های ایرانی و تزیینات بناهای شاخص اسلامی الهام گرفته شده است. فرشبافان نیشابوری، پیش از این، فرش دستباف دیگری به سفارش سلطان قابوس، پادشاه کشور عمان، برای فرش کردن مسجد سلطان قابوس اکبر در شهر مسقط بافته بودند که رکورد بزرگترین فرش جهان را در اختیار داشت.
    فرش سلطان قابوس نیز که 4343متر مربع مساحت دارد به سفارش سلطان قابوس پادشاه کشورعمان و توسط شرکت سهامی فرش ایران بافته شد.
    
    تمام اموز مربوط به این فرش از جمله طراحی و تأمین موارد اولیه همانند پشم ، رنگ ، پیاده سازی و بافت فرش در شرکت سهامی فرش ایران انجام شد. بافت این فرش که اجرای آن دارای بـُعد ملی بود، رکورد بزرگترین فرش تولید شده جهان را به خود اختصاص داد.
    
    بافت این فرش هم در شهر نیشابور در استان خراسان طی سه سال کار مداوم توسط 500 نفر بافنده در دو نوبت کار روزانه با صرف 12 میلیون ساعت کار و نظارت و کنترل 300 نفر کارشناس خبره شرکت صورت پذیرفت.
    
    طرح و نقشه ی ترنج فرش مسجد سلطان قابوس هم با الهام از طرح داخلی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهانی تهیه شده است و در زمینه ی این فرش ، از طرح افشان شاه عباسی که ترکیبی از شاخ و برگ است توسط طراحان و نقاشان ماهر شرکت با صرف 15000 نفر ساعت و استفاده از 13500 برگ نقشه رنگی انجام شده است.
    
    وزن پشم مصرفی در این فرش 32 تن ، از بهترین پشم با توجه به استانداردهای موجود است و وزن فرش بافته شده پس از انجام عملیات پرداخت به 22 تن رسیده است
    
    طرح فرش مسجد سلطان قابوس که در حدود 5 هزار متر مربع مساحت دارد و از اتصال 48 قطعه کوجک و بزرگ به یکدیگر تشکیل شده است.
    
    فرشبافان نیشابوری، همچنین دو فرش دستباف بزرگ پارچه دیگر، یکی با مساحت 70 متر مربع برای مفروش ساختن کاخ ریاست جمهوری ارمنستان و دیگری به مساحت 40 متر مربع به سفارش سفارت فنلاند در تهران را در کارگاه های این شهرستان تولید کرده اند